INFORMASJON

Alt du trenger vite

Deltakerbetingelser


Det er lov å delta som band, gruppe eller artist.
Musikk og show må oppføres live (sing-along/karaoke er ikke tillatt).
Alle sjangere er velkommen.
Max. show tid 25 minutter.
Max. 1 cover.
Ingen aldersgrense for å delta.
Man kan bare delta i festivalbyen man bor nærmest.
Det er lov å spille låter som er registrert hos Tono.

Et utplukk av det som inngår når dere deltar på Emergenza:

• Billetter til Musikmessen i Frankfurt (11.-14. April 2018) - for alle i bandet/gruppen! (opptil 10 billetter, verdi 2250 kr)
• Upload av en single, EP eller album på Spotify, Deezer, Apple Music, Tidal etc. (verdi 375 kr)
• Promomateriell som flyers og plakater
• VIP-billetter for alle i bandet/gruppen til samtlige Emergenza-konserter rundt om i verden under sesongen dere deltar
• Dere kan tjene opp til 6000kr allerede på første konsert
• 20% rabatt på trykk av merchandise t-shirts hos tshirt.se
• Vi presenterer de beste låtene av sesongen for Marshall Records (UK)
• Vi hjelper deg til å booste likes på FB, følgere på Instagram og plays på Spotify og Youtube
• Coaching i hvordan musikkbransjen fungerer og hva dere trenger gjøre for å lykkes
... og mye mer

Deltakelse i Emergenza er fort verdt over 9000kr.
Finner du en bedre deal på karriere-/promopakke - pengene tilbake!

Din innsats



Et engangsdepositum på 500kr per band/gruppe, bra musikk og folk som vil oppleve dere LIVE :-)

Vi tar vare på alt annet.
Har du spørsmål?
Vennligst bruk chatten du ser på siden her eller ta kontakt til din regionale manager.

Forløp

• INNLEDENDE RUNDER
I hver by har vi innledende runder hvor 8-10 band/grupper per kveld viser hva de kan utføre på en scene. Via mobilen stemmer publikum og musikerne sine favoritter videre til semifinalene.
NYHET: Fra 2017/2018 sesongen har vi i tillegg en jury som gjør stemmen sin hørt i åpningsrundene. Juryvinneren går videre uavhengig av publikumsavstemningen.

• SEMIFINALER
Konkurransen intensiveres i semifinalene, ettersom alle deltakerne i semifinalen allerede har gått videre en gang, og vil nå bevise at de fortjener en plass i finalen. Publikum og de deltakende musikere stemmer igjen via mobilen.
NYHET: Fra 2017/2018 sesongen har vi i tillegg en jury som gjør stemmen sin hørt i semifinalene. Juryvinneren går videre uavhengig av publikumsavstemningen.

• FINALEN

I finalen er publikumsavstemningen ikke helt avgjørende for hvem som vinner. I tillegg til publikumsavstemning har finale-musikerne sin egen avstemning som bestemmer en vinner som fortsetter til juryen uavhengig av publikumsavstemningen. Det er en bransjejury som bestemmer hvem som vinner finalen. Juryen kan velge vinneren blant publikumets favoritter (5-6 band) og musikernes favoritt (1 band).
Vinner av Bergensfinalen går videre til Norgesfinalen på Rockefeller. På Rockefeller arrangeres Oslofinalen samme kveld og vinnere av dette vil bli sammenlignet med Bergensvinneren. Juryen velger en samlet vinner av Norgesfinalen.

• DEN NORDISKE FINALEN

Norgesvinnere spiller med vinnere fra Danmark, Finland og Sverige. Blant disse 4 vinnerne velger en ny bransjejury 3 nordiske vinnere som går videre til den internasjonale finale. Sist var den nordiske finalen i København.

• DEN INTERNASJONALE FINALEN
Den internasjonale finalen er en del av Taubertal Festivalen i Tyskland. De 3 nordiske vinnerne reiser, bor og spiser på Emergenza's bekostning, og de får en opplevelse for livet da de kommer til å spille på en skikkelig fett scene på en utendørs festival i Tyskland. De vil også bli kjent med musikere fra hele verden, henge backstage, treffe bransjefolk og feste til sent på morgenen! (what happens at Taubertal stays at Taubertal). Vinneren av den internasjonale finalen velges av et internasjonalt sammensatt dommerpanel og vinnerne velger mellom en platekontrakt eller en turne som hovedpremie.

FAQ PÅMELDING



Hvordan kan jeg melde på bandet/gruppen min?

Du registrer dere enkelt på nettsiden vår. Etter du har fyllt ut og sendt registreringen sendes en bekreftelses epost til deg. I den eposten leser du detaljer om hvordan dere feriggjør påmeldingen. Etter dere har gjort ferdig påmeldingen kontakter vi dere for et bookingmøte. På møtet går vi gjenom all info omkring festivalen og vi booker sammen deres konsert.

Trenger vi å sende inn demo eller pressekit?

Nei det trenger dere ikke å gjøre. På bookingmøtet går vi gjenom hva dere allerede har av promoteringsmateriale og hva dere kanskje trenger fra oss. Vi velger ikke ut deltakare basert på demo ettersom det i dag er mulig å lage veldig bra demoinnspelning og vi derfor mener at alle fortjener å vise hva de kan LIVE på en scene før det gjøres noen bedømning av musikken. Å få spille på etablerte scener under Emergenza's professionelle plattform ger deg mer erfaring enn om et lytteutvalg eller "besserwisser"/kurator skulle ha hørt musikken din. Vi er her for å hjelpe deg til å bli bedre kunstner, og du vil tidsnok få muligheten til å få feedback fra publikum og jury om hvor bra du har blitt.

Hvilke sjanger er lov å delta med?

Alle musiksjanger er velkommen på festivalen: Rock, Pop, Urban, Blues, Funk, Metal, HipHop, Singer/Songwriter - you name it! :) Alle sprog og alle instrumenter er lov. Vi gir ikke plass på festivalen til band med ekstreme politiske holdninger, som oppfordrer til vold eller til hat mot sosiale grupper eller seksuelle trakasserier. I hvert tillfelle har den lokale manager rett til enhver tid (under påmelding, under møte eller under en konsert) å utelukke deltakere om det vurderes at de overskrider reglene for festivalen. Dette selvfølgelig for at få personer ikke skal ødelægge opplevelsen for alle andre.

Vi er signert på indie label eller eget label, kan vi fremdeles delta?

JA! De eneste som ikke får delta er band/grupper/artister som er signert på Major Label (Universal, Warner, Sony). Er dere ennå ikke signert på major label har dere all grund til å melde dere på for å komme videre i karrieren!

Jeg er solokunstner, kan jeg fremdeles delta?

Ja, siden sesongen 2014/15 er det lov å delta på festivalen som soloartist om du spiller egne låter og kan spille de LIVE. Er du soloartist med band melder du på dere som band.

Jeg spiller i to band. Kan begge band melde seg på?

Ja, det er lov om maksimalt halvparten av musikerne spiller i begge band.

Må vi betale noe for å spille på festivalen?

Nei, man betaler ikke noe for selve det å spille på festivalen. Alle som vil delta på Emergenza betaler derimot et depositum som man får tilbake i løpet av festivalen i form av en musikk-, promoterings- og bransjepakke som har en verdi opp mot 9000kr. Depositumet er på 500kr per band/gruppe og gjelder hele sesongen. Les mer HER

Får man tilbake depositum om man ikke kan spille?

Om man gir oss beskjed om at man ikke kan spille før siste frist for å melde av kan man få tilbake depositumet, men om fristen er overskridet går det ikke å få tilbake. Kontakt din lokale kontaktperson for denne fristen da den kan variere fra by til by.

Når stenger påmeldingen?

Påmeldingen foregår etter prinsippet "første mann til mølla" og vi anbefaler derfor at du melder dere på så snart det er mulig. Påmeldingen kan derfor stenge tidligere enn du tror og det kan være lurt å melde dere på nå, da skal vi gjøre vårt beste for å finne en konsertdato til dere.

Jeg har meldt oss på men fikk beskjed at festivalen ikke arrangeres i nærheten av hvor vi bor. Vi vil delta likevel! Hva må vi gjøre?

Vi har sett at band som ikke bor i nærheten av en festivalby ikke har samme muligheter som de band som bor nærmere festivalenbyen. Når det er sagt vet vi at noen band er mer innstillt på å få det å lykkes likevel og derfor tar vi gjerne en prat så vi sikrer oss at dere kan handtere utfordringen. Kontakt gjerne festivalrepresentanten for den festivalby som ligger nærmest byen dere bor i, da skal vi gjøre vårt beste for å løse dette.

Må alle bandmedlemmer bli med på bookingmøtet?

Ja, vi ser gjerne at alle kommer på møtet så vi sikrer at alle er med på laget og viser en seriøs og dedikert innstilling allerede fra start. Emergenza Festival arrangerer ikke vanlige "spill-og-gå-hjem" konserter som dere sikkert har spillt før - hos oss er hver kveld en helhus kveld med god stemning og fest og vi forventer oss at alle i bandet er involvert i prosjektet deres, og dette forutsetter at alle er med på møtet. Vi avtaler sammen når vi treffes så det skal ikke være noe problem at alle kommer på møtet. Fra 2017/2018 sesongen kommer vi ha fokus på å gi feedback fra konsert til konsert og da er det viktig at vi blir kjennt med alle musiker fra start så vi sammen kan se frem mot kommende konserter og at feedbacken kan ta sitt utgangspunkt i den første praten vi hatt sammen på møtet.

FAQ KONSERT



Finns det drikke (øl) for musikerne på konsertene?

Vi har ikke lov til å gi øl på konsertene siden vi har musikere som er mindreårige. I lande som Danmark med mer liberal alkohollovgivning samarbeider vi med Tuborg, som gir alle musikere (og i noen tilfeller publikum) øl på konsertene. Spiller dere på en av utvekslingskonsertene vi tilbyr i Danmark vil det være Tuborg øl til dere på den konserten. De år den nordiske finalen avholdes i Danmark finns det pils backstage.

Kan vi spille samme dag som et annet band vi kjenner?

Det kan vi ikke garantere, men om det er mulig skal vi se hva vi kan gjøre.

Er det lov med coverlåter?

Det er lov med en coverlåt per show.

Er det lov å spille instrumentale låter?

Ja, selvfølgelig. Det er også lov å delta som instrumeltalband.

Er det noen begrensninger på hva det er lov å gjøre på scenen?

I prinsippet nei, men det kan være regler på den spesifikke klubb som alle må følge. På møtet går vi gjennom om det er spesielle regler på klubben dere skal spille på.

Hvor lang tid kan vi spille?

Dere har 25minutter maksimal spilletid. Denne tiden inkludere å snakke med publikum, stemme mellom låtene etc. Dvs. totalshowtid er 25min. Dessuten er det 5min changeover hvilket vi klarer uten problem ettersom alle spiller på samme backline. Dessuten tester vi spesielle instrumenter på lydsjekk så vi er forberedt. På finalene kan det skje at showtiden er kortere basert på klubbenes stengetider.

Får vi ekstra tid til å spille om vi har tekniske problemer?

Ikke om det er problem med deres eget utstyr eller instrumenter. Om det er klubbens eller vårt utstyr det er problem med kompenseres dere får tiden det tar å fikse dette. I tvil - spør altid den lokale manager som er ansvarlig for produksjonen og tar avgjørelsen.

Hvordan blir spilletidene fastlagt?

I de innledende rundene er tiden tilfældig bestemt. I visse tillfelle krever klubbenes teknikere at band med venstrehåndet trommis eller mange instrumenter på scenen spiller først. Fra semifinalene og frem deles det ut spilletider etter den lokale managers beste bedæmning at skabe det beste lineup og beste opplevelse for publikum basert på de enkelte bandenes prestasjon på den foregående konserten.

Kan vi ha kompiser/kjærester med backstage?

Nei! Backstage er bare for kveldens musikere så disse kan slappe av og forberede seg for konserten.

Kan vi endre bandnavn under festivalen?

Det skal gå greit. Bare å ta kontakt med din lokale festivalrepræsentant.

Kan vi få noen til å fotografere og filme under konserten?

Generellt sett ja, men på de konsertene vi har professionelle fotografer eller videografer på plass er det bare å ta kontakt med de i forkant av konserten, da kan dere gjøre avtale med de. Ta kontakt en uke før konserten om dere har spørsmål gjeldende dette. Om dere får lov å ha egen fotograf med er det under krav at fotografen sender bildene digitalt og i original oppløsning til festivalens lokale repræsentant.

Kan vi bruke Emergenza-logoen på flyers osv?

Ja, det går greit å bruke Emergenza-logoen på pressmateriale men send vennligst eksempel på layout/design dere hadde tenke å publisere til deres lokale festivalreprentant før dere publiserer det. Logoen finner du her på siden under presse.

Hvordan kan bandet vårt bli nevnt eller få konsertanmeldelse av musikkjournalist publisert på Emergenza sine nettsider?

I forbindelse med konsertene på festivalen vil deres bandnavn bli nevnt, men det er dere selv som i utgangpunkt gjør reklame for bandet og konserten deres. Når det er sagt har vi mulighet til å gjøre "features" med konsertanmeldelse eller intervju av deres band. Ta gjerne kontakt med deres lokale festivalrepresentant da kan vi se hva vi kan få till sammen.

Kan vi henge opp banner eller roll-up på konserten?

Det er ikke mulig å henge opp banner av fler grunder. Først må Emergenza-banner ikke dekkes over og ettersom det tross alt er en konkurranse er det unfair for de som ikke har banner at de ikke har samme visuelle fremtoning som de bands med banner. Derfor har vi på bakgrunn av feedback fra tidligere deltakere gjort en regel om at ingen får ha banner, roll-ups eller slik på scenen.

FAQ AVSTEMNING



Hvordan stemmer publikum?

Emergenza var først til å introdusere et stemmegivningssystem der man MÅ stemme på minst to forskjellige band. Dette system har flere positive fordeler - blant annet at publikum blir lengre på konsertene for å høre på flere band, og når publikum i gjennomsnitt stemmer på rundt 3 band, reduserer stemmesystemet såkalt "taktisk avstemning" og da er det ikke garantert å gå videre bare fordi man kjenner flest folk i publikum.
Publikum bytter inn sin billett for en QR stemmelapp ved døren, og de stemmer helt gratis fra mobilen sin. Publikum fra 7år opp til 82år har klart å stemme med dette enkle systemet og det har blitt mottatt veldig positivt blandt publikum og musikere.

Kan vi stemme på de andre band?

Ja, selvfølgelig! Hvert band får fire stemmesedler (uansett antal bandmedlemmer), og dere kan stemme på så mange band dere vil.

Kan publikum stemme på bare et band om de vil?

Nei. Hele poengen er at publikum må bli igjen og sjekke ut flere band før de gir stemmene sine og at de ikke bare stemmer på et band. Minst 2 forskjellige band må man stemme på, og man kan stemme på så mange man vil.

Hvorfor er publikum med å avgjør hvem som går videre?

For det første er det en demokratisk avgjørelse og en fair avgjørelse med tanke på at det slutligen er en bransjejury som velger hvem som faktisk vinner (ingen har vunnet før finalen). Dessuten er det viktig å huske på at det er fans og publikum som med sine valg er med til å bestemme hvem som ligger høyt på hitlister, på spotify og på youtube like som det også er fans som avgjør hvilke band og artister som spiller på de store arenaerne (om det ikke kommer noen folk kommer disse artistene og spille på mindre plasser neste gang) og dermed hvem som får leve av musikken sin. Derfor er det rettferdig å kombinere publikumsavstemning, musikeravstemning og juryavstemning for å sende band videre til neste runde.

Wow! Band som har mange venner på konserten kan lett gå videre!

Det kanskje kan skje i en innledende runde, men husk på at flere band går videre per kveld så det er ikke bare det ene bandet som går videre. Dessuten vil de som har gått videre til semifinalene være mer gira for å gå til finalen og da vil man ikke se at noen har mange fler folk blandt publikum enn de andre band. Fra sesongen 2017/2018 kommer det være jury på alle runder så det er en kombinasjon av publikum-, musiker- og jurystemmer som sender videre band.

Hvordan fungerer jurystemmene?

I finalene er det juryen som velger vem som vinner. Det er ikke noen som vinner før finalen så det er juryen som velger vinnerne av Emergenza Festival. Finalejuryen består av opp til fem bransjepersoner fra inn- og utland. I innledende runder og semifinaler vil en mindre jury velge ut sin favorit for kvelden. Om dette band ikke allerede er blandt de band som publikum har stemt videre vil dette bandet juryen har valgt som sin favorit også gå videre. Juryen har alltid fler kriterier å velge ut fra. Disse kriterier går vi gjenom på det første møtet med hvert band så de er informert om disse og kan forberede seg for å lage liv på konserten.

Hvor finner jeg resultatet for kvelden?

På hver kveld annonseres resultatet sist på kvelden etter alle band har spilt. Heretter finner du resulatet på nettsiden.

FAQ BILLETTER



Hvordan fungerer adgangen til arrangementene?

Emergenza gir hvert band billetter som bandene kan selge videre til fansen sin, til rabattert pris. Bandet kan tjene et kick-back basert på hvor mange folk bandet trekker til konserten, og på den måten tjener bandet penger på samme måte som det foregår i den virkelige musikkbransjen - band som drar publikum tjener penger. Tilhengere og venner av band kan kjøpe billetter direkte fra bandene, og slik spare penger da disse forhåndskjøpte billettene er billigere enn de som selges til full pris på døra. Hvert band får samme antall billetter som de kan selge. Slik unngår vi at ett band kan fylle opp et helt rom med bare deres fans. Band får billetter for å promotere seg selv. Det kan derimot være vanskelig å gå videre i rundene dersom man ikke har med seg en tilhengerskare da publikum tross alt er med på å bestemme hvem som går videre.

Må vi betale billettene på forskudd?

Nei, selvfølgelig ikke!

Må vi selge alle billettene?

Alle selger så mange billetter de kan for at det skal bli en fest og en minneverdi konsertkveld, men det er ikke et bestemt krav på billettsalget. Som med alt annet i livet gjelder det at gjøre så godt man kan. :)

Kan vi få flere billetter enn de vi fikk fra start?

Om ikke konserten er utsolgt og det er billetter over kan man få ut fler billetter om man har realistisk mulighet for å selge de.

Er det viktig at bandene promoterer sine egne konserter?

Ja, selvfølgelig. Det er Emergenzas oppgave å arrangere en uforglemmelig konsert, men også å skaffe unge band konserter på de best mulige klubber. Derimot er det lite tilfredstillende å spille foran et lite publikum med mange artister på scenen. Emergenza vil annonsere og promotere konsertene på våre nettsider og på sosiale medier, i tillegg til at klubbene legger ut dato og tidspunkter for konsertene. Dette er imidlertig ingen garanti for at vi vil nå ut til hvert bands fanbase direkte. Det er ofte vanskelig å tiltrekke et publikum til konserter med uetablerte band som folk aldri har hørt om. Av den grunn er det viktig at bandene også gjør en innsats for å markedsføre seg selv. Festivalen baserer seg på en felles innsats med bandene: begge må jobbe for å tiltrekke seg et stort publikum. For å hjelpe til med dette skaffer vi bandene promoplakat/flyerbilde som tidligere har vist seg å være et veldig bra promoteringsverktøy. Emergenza gir også hvert band 100 billetter som bandene billig kan selge videre til fansen.

Kan vi bruke egne sponsorer for vår promoteringskampanje?

Ja, men en sponsor får ikke reklamere på eller fremgå av nettsidene til Emergenza, men bare på deres egen promomateriale (for eksempel flyers). Er du usikker ta kontakt med din lokale festivalrepresentant.

Gjelder billettene også for andre konserter?

Nei, billettene gjelder bare for deres konsert.

Har venner, kjærester, foreldre, etc. fri adgang?

Nei. beklager. Det er ingen gratisbilletter for folk som ikke spiller i bandet. Men dersom dere tjener såpass mye på billettsalget, at det rekker til flere billetter, kan dere gi disse gratis til hvem dere måtte ønske.

Kan vi legge igjen billetter ved inngangen slik at folk fra vårt publikum kan komme og hente dem?

Ja, så lenge de er betalt på forskudd senest på ettermiddagen på get-in.

Hvordan bestemmes billettprisen?

Prisen bestemmes av Emergenzas hovedkontor, og avgjøres av produksjon- og leiekostnader i tillegg til kostnadene for hvert land/by. Vi holder billettprisen på en hyggelig nivå rundt 15kr per band som opptrer.

Hva skjer dersom vi mister billettene vi hadde ansvar for?

Dere vil dessverre måtte betale for dem...ikke mist dem!

Får vi sett de andre konsertene i festivalen gratis?

Ja. Alle musikerne som deltar i festivalen kan se alle Emergenza konsertene i hele verden helt gratis (unntakelse er den internasjonale finalen). Dere kan spørre om gratis billett på nettsiden under konserter.

PÅMELDING